Sing A Song

Wednesday, October 3, 2012

Pakcik! Tok se nak kelentong!





Insiden ini berlaku sewaktu saya bersama rakan sekelas, merangkap rakan serumah di Akademi Bakery dahulu, pergi ke Gombak.

"Pakcik, kami nak pergi tempat ini, pakcik tahu tak?" tanya Nina kepada pemandu teksi, sambil menunjukkan secebis kertas kecil bertulis alamat sebuah pusat belajar bakery.

"Oh, tahu. Okey naiklah."

Saya, Nina, dan Nada masuk ke perut teksi, duduk di bahagian belakang, sementara Amalina pula duduk di kerusi sebelah pemandu.

"Pakcik, jangan kasi tambang mahal-mahal tau. Kami datang dari jauh, Bangi sana tu. Kesian kami. Lagipun kami student lagi. Mana ada duit sangat," Nina memulakan hobinya yang suka membodek itu.

"Tapi tempat ini jauh juga," kata pakcik.

"Oh. Agak-agak berapa tambangnya?" tanya Nada.

"Ikut meter la. Tapi ada dalam dua puluh ringgit juga," 

Tiba-tiba kami ketawa serentak. Sinis.

"Haha. Pakcik tokse nak kelentong kami la. Sebelum datang sini, kami sudah tanya kawan kami yang pernah datang tempat tu semalam. Dia kata dekat sahaja tempatnya dengan stesen LRT ini, lebih kurang tiga ringgit sahaja tambang teksi," Amalina yang sejak tadi diam, tiba-tiba menyampuk.

"Haha, iya lah. Pakcik saja bergurau dengan kamu semua," jawab pakcik tu lagi.

'Huh! Nak cover la tu! Nak tipu kami? Mimpi di siang hari la pakcik oi," desis hati saya, jelek.


Pesanan buat diri. Sentiasalah berwaspada. Sediakan tembok sebelum tsunami, persiapkan benteng sebelum diserang todak. Dunia ini memang banyak helahnya. Jangan mudah terpedaya.

Nasihat buat diri. Lakukanlah sesuatu dengan seikhlas hati. Lebih-lebih lagi dalam bekerja mencari rezeki. Ingat! Apa yang kita makan itulah yang akan menjadi darah daging kita. Bila rezeki yang kurang berkat, dapat dengan cara yang tak tepat, ia bakal merosakkan ibadat kita yang lainnya.

Bila ibadat tidak sempurna, tidak diterima, adakah bahagia buat kita? Hanya sengsara, jiwa merana, gelisah sentiasa, berisiko pula menjadi gila. Akhirnya binasa dunia, akhirat jua yang tergadai.

Jaga diri, jaga iman.

-nadiazack-



No comments:

Post a Comment