Sing A Song

Friday, September 28, 2012

Bukan Milik Kita






"Mak aku sekarang dah tak ambil pekerja sangat dah. Buat sendiri je," cerita seorang kawan kepada saya.

"Oh, kenapa?"

"Susah la. Ramai yang kerja dengan mak aku, balik-balik dia orang buat niaga. Curi resepi mak aku. Mak aku tak nak la macam tu. Kacau bisness mak aku la macam tu. Mak aku penat-penat reka resepi, senang-senang je dia orang ambil lepas tu buat bisness dia orang." ceritanya lagi dengan nada geram.

"Oh," saya hanya mengiyakan ceritanya. Tidak tahu hendak respon apa.

Okey, anda rasa apa yang berada di fikiran saya waktu itu? Maaf kawan, bukan mahu mengumpat, sekadar mengingatkan kepada sesiapa yang tak ingat.

Ilmu Allah ni luas, sehingga Allah sebut dalam al-Quran,

Katakanlah: Sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)”. (QS al- Kahfi [18]:109)

Allah hanya beri kita sikit sahaja dari ilmuNya. Diulang, dari ilmuNya. Ya, dari ilmu Allah, bukan ilmu kita. Jadi? 

Ajarkanlah kepada manusia-manusia, tentang apa yang kamu perolehi dari ilmuNya, kelak insyaAllah, Dia pasti akan menambah kepadamu apa yang Dia kehendaki kamu mengetahuinya.





Saya ada seorang kawan di academy bakery tempat saya belajar dulu, yang saya berasa agak kagum juga padanya. 

Sebelum masuk di akademi tersebut, dia sudah pun mengambil sijil kemahiran belajar Pastry, juga mengikuti beberapa kelas lain, yang yurannya sudah pastilah mahal juga.

Apa yang membuatkan saya kagum padanya ialah, dia tidak lokek berkongsi resepi pada kami. Apa yang dia tahu, banyak  yang diajarnya pada kami, tanpa memikirkan dari mana dia dapat ilmu tersebut, dengan cara apa, dan berapa yang dia telah habiskan untuk mendapatkannya.
Katanya,

"Buat apa nak kedekut ilmu, bukan boleh bawa mati pun. Setiap orang ada air tangan masing-masing yang berbeza. Buatlah ikut bahan yang sama, cara yang sama, rasanya tetap tak sama. Tak usah risau la orang nak kacau bisness kita, rezeki semua Allah dah tetapkan."

Sekarang, saya mengetahui khabar darinya bahawa bisness yang dilakukannya semakin maju, Alhamdulillah. Saya juga jarang-jarang dapat berhubung dengannya kerana dia selalu sibuk dengan tempahan orang yang tak berhenti-henti.

Doa saya, semoga Allah memberkati rezekinya, dan melimpah kurniakan lagi rezeki kepadanya, dan semoga dia termasuk dalam kalangan orang-orang yang bersyukur.

Teringat dialog saya bersama adik bongsu saya,

"Wah! Pandainya Muhammad. Siapa bagi Muhammad pandai ni?" tanya saya.

"Allah la yang bagi Muhammad pandai. Tak tahu ke?" jawabnya, dan meninggalkan soalan kepada saya pula.

Hanya tersenyum mendengar jawapannya..  :)

-saya-


No comments:

Post a Comment