Sing A Song

Monday, April 8, 2013

Maluku pada-Mu

Bismillahirrahmaanirrahiim...


Saya mengenali seorang adik ini melalui seorang saudara kandungnya, yang saya kenal lebih dahulu darinya. Pada saya, dia sangat bagus. Saya kira, di zaman ini, seseorang yang bersekolah biasa, dari keluarga yang biasa-biasa, jarang ada yang mengambil pendekatan luar biasa untuk dekat dengan Dia. Saya kagum dengannya, dan saudara kandungnya.

Sebagai seorang yang pernah berada di sekolah bertaraf Sekolah Agama, saya jadi malu sendiri pada pendiriannya. Umurnya tahun ini (2013) baru mencecah usia 16 tahun, tetapi pemikirannya agak matang dalam hal-hal keagamaan. Dia yang sensitif, tetapi sentiasa bersikap terbuka, dan kadang kala melucukan. Dia yang penuh semangat, seorang atlet sekolah yang lincah, kadang kala terserlah juga sifat keanakkannya itu, buat saya tersenyum sendiri.

Hari itu, saya dibelenggu suatu perasaan yang sukar terluah. Ujian Allah yang mendatangi, terasa berat menghempap di pundak. Apakah kesudahannya baik?

Ya Allah, terasa lemahnya diri ini..

Adik itu, lalu mendatangi saya dengan kata nasihatnya, yang ingin saya tinggalkan di sini buat tatapan dan pendorong semangat..

"Kata Luqman Al-Hakim, 'Sesungguhnya dunia ini adalah lautan yang dalam. Banyak manusia yang tenggelam di dalamnya. Jadikanlah taqwa sebagai bahteramu di dunia, muatannya ialah iman, dan layarnya berserah diri kepada Allah. Mudah-mudahan kita selamat."

Katanya lagi,

"Ketahuilah, bahawa anda bukanlah salah satunya orang yang mendapat musibah. Tiada seorang pun di dunia yang bebas daripada kesedihan dan luput daripada kesusahan."

Terakhir katanya,

"Jangan sesekali membaca buku-buku yang membawa prasangka buruk, putus asa, dan hilang harapan."

Allah, malunya kak Nadia padamu, dik. Ya Allah, lagi bertambah maluku pada-Mu. Mengapa terlalu mudah aku merasa putus asa atas ujian-Mu. Ampunkan daku, ya Allah. Bimbinglah hatiku pada cinta-Mu. Semoga tiada yang dapat menawan hatiku melainkan semuanya semata atas dasar kecintaanku pada-Mu...

-nadiazack-

No comments:

Post a Comment