Sing A Song

Wednesday, April 17, 2013

Perangai Macam SETAN!

Bismillahirrahmanirrahim...




"Korang ni memang tak berubah la! Perangai macam SETAN! Setan yang menyerupai manusia!"

Itu antara kata-kata yang terdengar jelas di telinga saya. Dan seperti biasa, saya terus berlalu jauh dari situ. Tidak mahu lagi terdengar kata-kata yang boleh mencemar halwa telinga.

Bagaimana seorang ayah boleh berkata begitu kepada anak-anaknya? Serta-merta perasaan kasihan memenuhi ruang hati saya.

Insiden ini bukanlah kali pertama saya mendengarnya. Disebabkan tingkap bilik yang betul-betul bertentangan dengan kawasan selalunya terjadi insiden itu, maka boleh dikatakan setiap kali berlaku pertelingkahan itu saya boleh mendengar dengan jelas akan butir bicara mereka. Dan pastinya, apa yang akan saya lakukan ialah cepat-cepat berlalu dari situ.

Saya kasihan dengan mereka, dalam masa yang sama rasa bersyukur kerana ujian itu bukan tertimpa atas saya.

Tetapi, yang pasti, perasaan kasihan dan rasa ingin membantu tetap ada, namun saya tidak mampu berbuat apa-apa, kerana itu urusan rumah tangga mereka.

Saya hanya mampu mendoakan, semoga Allah memberi kesedaran kepada ibu dan ayah itu agar mendidik anak-anak mereka dengan bertutur cara lembut pada anak-anak.

Sesungguhnya kata-kata yang keluar dari mulut ibu dan bapa itu merupakan doa yang makbul yang selalunya akan diangkat Allah.

Teringat satu lagu ini. Nostalgia saya bersama seorang teman akrab sewaktu saya di alam persekolahan dahulu. Kami sering menyanyikannya bersama-sama. Ketika bosan, di dalam kelas, dalam perjalanan ke dewan makan, sebelum tidur, atau di mana saja...


Wahai ayah dan ibu,
Dengarlah rintihan anakmu,
Pimpinlah diriku ini,
Di jalan penuh berduri,
Berilah ilmu,
Mengenal Tuhan,
Pencipta diri ini...
Selamatkan dari tipuan dunia,
Menuju alam yang abadi...

Ilmu akhirat wajib dipelajari,
Bekalan hidup bertemu Ilahi,
Ilmu duniawi boleh dicari,
Panduan hidup agar berbakti...

Ayah dan ibu...
Ini impianku,
Ingin menjadi anak yang soleh,
Menolong ayah,
Membantu ibu,
Terus berbakti di negeri abadi....










No comments:

Post a Comment